Gospodarstwo agroturystyczne to biznes, o którym marzy wielu. Czy trzeba być rolnikiem, żeby prowadzić agroturystykę? Jak założyć gospodarstwo agroturystyczne krok po kroku? Jak promować agroturystykę w sieci? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej!
- Kto może prowadzić gospodarstwo agroturystyczne?
- Nierejestrowana działalność agroturystyczna
- Gospodarstwo agroturystyczne prowadzone przez osobę niebędącą rolnikiem
- Gospodarstwo agroturystyczne prowadzone przez rolnika – warunki
- Jakie warunki musi spełniać gospodarstwo agroturystyczne prowadzone przez rolnika?
- Agroturystyka – jak założyć krok po kroku
- Przygotuj biznesplan
- Jeśli nie jesteś rolnikiem, załóż działalność gospodarczą
- Zgłoś gospodarstwo do ewidencji obiektów hotelarskich w urzędzie gminy
- Wybierz aplikację do wystawiania faktur/ rachunków dla klientów
- Przygotuj stronę internetową swojego obiektu
- Landing page
- Blog o agroturystyce
- Internetowa rezerwacja terminów
- Czy w dobie mediów społecznościowych warto inwestować w stronę WWW?
- Załóż profile w mediach społecznościowych
- Jakie atrakcje w gospodarstwie agroturystycznym?
Nierejestrowaną działalność agroturystyczną może prowadzić tylko rolnik.
Rolnik to osoba fizyczna, która posiada kwalifikacje rolnicze, nieruchomości rolne i opłaca składki do KRUS.
Pełną definicję rolnika określa art.6 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego.
Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. – art.6 działalność agroturystyczna prowadzona przez rolnika nie wymaga rejestracji działalności. Rolnik jest ubezpieczony w KRUS i tam opłaca składki.
Nie jesteś rolnikiem? Możesz prowadzić gospodarstwo agroturystyczne, jeśli:
- dzierżawisz gospodarstwo (nie musisz być jego właścicielem)
- zarejestrujesz działalność.
Jak już wiesz, rolnik nie musi rejestrować działalności związanej z prowadzeniem gospodarstwa agroturystycznego. Rolnik nie musi spełniać warunków obowiązujących dla usług turystycznych.
Gospodarstwo agroturystyczne prowadzone przez rolnika musi spełniać warunki:
- sanitarne
- przeciwpożarowe
- techniczne.
Agroturystyka jako obiekt noclegowy musi być zgłoszona do ewidencji w gminie.
Określ cele, strategię i plan działania, ale przede wszystkim zacznij od analizy rynku. Sprawdź konkurencję i zdefiniuj potrzeby potencjalnych klientów. To pozwoli przygotować ofertę realnie odpowiadającą na zapotrzebowanie rynkowe oraz opracować plan marketingowy.
Zaplanowane i przemyślane działania zabezpieczą Ciebie przed nietrafnym zainwestowaniem środków.
Kod PKD: 55.20.Z- Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
Poszukaj prostego programu do wystawiania faktur VAT, faktur bez VAT lub rachunków. Twoje gospodarstwo nie przynosi dochodów przez cały rok?
Postaw na program do faktur, za który płacisz tylko wtedy, kiedy go używasz.
Zwróć uwagę, czy aplikacja pozwoli Tobie budować bazę klientów i przechowywać ich dane w zabezpieczony sposób zgodny z wymogami RODO.
Do strony WWW obiektu możesz podejść na dwa sposoby:
Oba rozwiązania mają swoje zalety!
Strona typu landing page będzie doskonałą wizytówką Twojego miejsca. Zadbaj o to, aby zawierała niezbędne informacje o miejscu:
- opis gospodarstwa
- adres
- atrakcje
- cennik
- dane kontaktowe.
Dodatkowym atutem będą profesjonalne zdjęcia oraz pozytywne opinie Twoich gości.
Chcesz zlecić utworzenie landing page dla Twojego gospodarstwa agroturystycznego? Napisz do nas!
Blog i artykuły na tematy bezpośrednio i pośrednio związane z Twoją agroturystką i ofertą pracują na Twój PR, stawiając Ciebie w pozycji eksperta. Ich kluczową rolą jest budowanie widoczność Twojej strony w sieci – pozycjonowanie jej.
O czym pisać na blogu gospodarstwa agroturystycznego?
O tym wszystkim, co mogłoby zainteresować Twoich potencjalnych odbiorców, np.:
- Slow food – jedz mądrze
- Relaks na łonie natury – 50 zabaw dla całej rodziny
- Przewodnik po mazurskich ścieżkach rowerowych dla początkujących
Potrzebujesz wsparcia stworzeniu strony WWW dla swojej agroturystyki? Napisz do nas!
Internetowa rezerwacja terminów ułatwi zarządzanie wizytami gości. Ty będziesz miał mniej pracy, a klienci – większą swobodę – możliwość rezerwacji pobytu w dowolnym momencie.
Zdecydowanie tak! Media społecznościowe to doskonałe źródło pozyskiwania nowych klientów, ale… Zawsze jesteś uzależniony od dostawcy. Możesz stracić konto, a wraz z nim całą identyfikację marki. Własna strona WWW zabezpiecza Ciebie na wypadek takiej sytuacji.
Nie ma Ciebie na Instagramie? Nie istniejesz.
Turystyka jest biznesem, który doskonale promuje się mediach społecznościowych!
- Wrzucaj zdjęcia, filmiki i relacje z Twojego miejsca – pokazuj, jak przygotowujesz się na przyjęcie klientów, jak wygląda Twoja oferta.
- Jeśli Twoi klienci aktywnie prowadzą profile w mediach społecznościowych, poproś ich o oznaczanie Twojej lokalizacji w publikacjach.
- Rekomendacje i recenzje – media społecznościowe są doskonałą okazją do publikowania recenzji i opinii Twoich klientów.
Facebook i Instagram pozwolą także zareklamować usługi w stosunkowo niskiej cenie i trafić do konkretnej grupy odbiorców.
Planując atrakcje w swoim gospodarstwie, weź pod uwagę następujące czynniki:
- potrzeby klientów
- ofertę konkurencji
- twoje warunki i możliwości.
Poniżej lista przykładowych atrakcji dla gospodarstwa agroturystycznego na Mazurach:
- jazda konna
- kuligi zimą
- plac zabaw
- miejsce do biesiadowania na świeżym powietrzu
- wędkarstwo
- zbieranie grzybów
- alpaki, owce, króliki, kozy i inne zwierzęta, z którymi mogliby obcować turyści
- lekcje wypiekania chleba, robienia konfitur – wszystko, co jest związane z ekologicznym i domowym jedzeniem zawsze przyciągnie turystów
- sauna/ ruska bania.
Agroturystka to nie tylko biznes. To sposób na życie. Rynek błyskawicznie zweryfikuje, czy masz serce to tej formy działalności, czy tylko udajesz.